Dette er Green Washing

 

Det er veldig mye GREEN WASHING “der ute”.

Har du hørt om begrepet Green Washing? Det er veldig vanlig i den konvensjonelle skjønnhetsindustrien og vi ser litt nærmere på hva dette er og hva du bør være obs på når det gjelder grønnvasking av produkter og varemerker.

“Greenwashing er en praksis der enkeltpersoner, organisasjoner eller selskaper forsøker å fremstille seg selv som mer miljøvennlige eller bærekraftige enn de egentlig er. Dette skjer ofte gjennom markedsføring og kommunikasjon der det blir brukt “grønnfargede ord og symboler”, samt vage eller villedende påstander om miljømessige fordeler.

Hensikten med greenwashing er vanligvis å forbedre omdømmet til en virksomhet eller et produkt ved å appellere til et økende marked for miljøbevissthet. Ved å utnytte folks ønske om å ta vare på miljøet, forsøker greenwashere å fremstå som mer ansvarlige enn de faktisk er.

Det finnes mange forskjellige former for greenwashing. Noen vanlige eksempler inkluderer:

  • Vage påstander: Bruk av generelle og ubestemte uttrykk, som “grønn” eller “miljøvennlig,” uten å gi konkrete fakta eller bevis for påstanden.
  • Mangel på bevis: Manglende dokumentasjon eller uavhengig sertifisering for påstander om miljøvennlighet.
  • Irrelevante påstander: Fremheving av enkelte miljøvennlige egenskaper ved et produkt eller en tjeneste, mens man ignorerer andre negative aspekter.
  • Overdreven bruk av grønne symboler eller farger: Overdreven bruk av grønnfargede ord, bilder eller symboler som gir inntrykk av at et produkt eller en virksomhet er miljøvennlig, selv om det ikke er tilfellet.
  • Greenwashing kan være skadelig for forbrukere og miljøet. Det kan føre til forvirring og manglende tillit hos forbrukerne, samt undergrave reelle innsats for miljøvern. For å unngå å bli lurt av greenwashing er det viktig å være kritisk, se etter uavhengige sertifiseringer eller miljømerker, og undersøke grundig før man tar beslutninger basert på påstander om miljøvennlighet.”

(Kilde: ChatGPT /Open AI, med kontroll og redigering av Karma.no)

Vi synes det er viktig å være klar over dette, da det er lett å tro at dersom et produkt for eksempel er “vegansk” og ikke testet på dyr, så er alt ok. 
Det er dessverre ikke så enkelt.

Vegansk betyr bare at det ikke er laget av animalske ingredienser, altså ikke laget av dyr eller derivater fra dyr. Vegansk kan være laget med petroliumsderviater, syntetiske og kjemiske ingredienser, og trenger ikke inneholde noe naturlig, i det hele tatt.

Essensielle oljer som inneholder feks 10% ekte essensielle oljer og resten syntetiske ingredienser, har ikke samme effekt som en 100% essensiell olje. I det hele tatt, eneste grunnen til å bruke essensielle oljer er at de skal være ekte, rene og 100% naturlige. En kunstig essensiell oljer har kun lukt, men den har ingen egenskaper ut over det.

Vi har lyst å ta et eksempel på en solkrem, som er veldig vanlig og mye solgt i Norge. (og verden), og det er ikke slik at dette nødvendigvis er det “verste merket” i verden og at de ikke har gode ingredienser i seg.

MEN  det er et godt eksempel på at de gjør alt de kan for å fremstå som svært “GRØNNE” og sunne.. men som av Forbrukerrådet sin solkremtest i 2023, ikke akkurat skårer så bra fordi det inneholder ingredienser som kan potensielt være hormonforstyrrende og en ingrediens som har vist seg å ikke være nedbrytbart i naturen. Det er ikke farlig for huden, men kan akkumulere seg i naturen. Og da er det litt dumt å bruke så store grønne “labels” som sier at de er biologisk nedbrytbare og spille å bærekraft.

Det er dette som kalles “green washing”. De gir inntrykk av å være grønnere og mer miljøvennlige enn de er. Nå har vi sett å en solkrem for barn, hvor vi er opptatt av at man helst bruker fysisk,naturlig solfilter og ikke et kjemisk solfilter, men det er selvsagt også opp til hver enkelt.

 

De har egne “Labels”, som går igjen på alle produktene deres, som fremhever at det er “biologisk nedbrytbar formula” og “bærekraft”.

Dette er et konvensjonelt solpleiemerke og har kjemiske filtre (syntetisk fremstilt).

De bruker ord, som som assosieres med det grønne, det trygge, gode og sunne. Akkurat som definisjonen over –  om Green Washing sier, at de gir uttrykk for at de er sunne og tenker miljø og helse.

Det står at det er antioksidanter i den, som er bra for å beskytte mot frie radikaler,  og det fremheves at det er for sensitiv hud og fin for å forebygge sol allergi, og ikke minst er det godkjent/anerkjent av barneleger. (men det står ikke kilder på det). Og den er for barn og den sensitive barnehuden.

I dette blogginnlegget går vi ikke inn på enkelt ingredienser, men generelt kan vi si at dette er ikke en naturlig solkrem, men en kjemisk solkrem. Det er ikke fysisk solfilter i den, men flere kjemiske filtre.

Det er ikke å anbefale for babyer og barn. Og en sensitiv hud kan reagere av kjemiske solfiltre, fordi det skjer en kjemisk reaksjon i huden, som aktiviserer filteret og som kan få sensitiv hud til å reagere. Man anbefaler generelt fysiske filtre på barn og sensitiv hud. Men igjen, det er ikke forbudt og det er mange som bruker kjemiske solfilter på barn. (Men vi mener at et naturlig fysisk filter er bedre for babyer og barn (og oss voksne..):).

De sier, for ordens skyld ikke at de er naturlige, men de spiller på det, etter vår mening, når de fremhever grønne merker/labels med biologisk nedbrytbar formula og bærekraft.

Og det ser ut som at Forbrukerrådet er enig:

Det ER noen gode ingredienser i denne solkremen også, blant annet Vitamin E Kamille ekstrakter, Rapseed Oil, men det er altså mange syntetiske kjemiske ingredienser. De fremhever at den ikke inneholder Oktinoksat eller Oxybenzone, som det har vært mye fokus på i medier i år. Men de sier ikke noe om at den likevel har kjemisk filter, med ingredienser som forbrukerrådet sier kan være horomonforstyrrende.

Vår konklusjon

Dette merket sier ikke direkte at solkremene er naturlige eller økologiske, men de gir et ETTERLATT INNTRYKK av at de er “GRØNNE” ved å spille på populære “mlijøuttrykk” og bruker grønne merkelapper (labels) på produktene sine.

De bruker ord som bærekraft og nedbrytbar”, når de har ingredienser, som ikke er det. Og så bruker de ord som er bra for oss, “hudbeskyttende”, “hudaktive ingredienser” og “styrker hudens forsvarsmekanismer” og “sunn også for innsiden.”

Ja, det er noen gode ingredienser i den, men også en del kjemiske og i følge forbrukerrådet potensielt hormonforstyrrende ingredienser, og da er det ikke riktig å bruke så sterke merkelapper, som gir en slags “trygghetsfølelse”.

De sier også at den er beskyttende for den sensitive barnehuden, men sier ikke noe om at det er KJEMISKE filtre, som reagerer I huden til barnet. (i motsetning til fysiske filtre, der det ikke kommer i kontakt med huden til barnet (eller oss voksne).

Det er flere syntetiske og regulerte stoffer i solkremene deres, som kan være hormonforstyrrende, som ikke har noe med miljø og natur å gjøre. Og når forbrukerrådet også konkulderer med at det er potensielt hormonforstyrrende ingredienser i solkremene deres og at de også er miljøskadelige, så blir det misvisende, synes vi.

Grunnen til at det er et eksempel på Green Washing er altså at de bruker så mye plass og “grønne labels” som sier at det er bærekraftig – når det ikke er det. Så kan man også finne solkremer som er mye verre enn dette, men det er denne “grønnvaskingen” vi gjør oppmerksom på, som finnes ganske mye av rundt omkring.

Se opp for Green Washing og sett deg inn i det, eller handle der du vet hva du får.

Spør oss, så hjelper vi deg mer enn gjerne♡

Vi har i mange år solgt gode, men konvensjonelle merker, med mange gode botaniske og naturlige ingredienser i seg, og som også har fungert bra. Men de inneholder syntetiske og kjemiske ingredienser og parfymer osv og de har ikke hatt miljø og bærekraft på sin agenda, – så vi har valgt å fase ut de merkene og dette har også vært en prosess for oss.

Vi vet at mange av våre kunder er på en “reise” mot det naturlige og mer miljøvennlige produkter, og vi er her for å hjelpe deg på veien. Det er ikke sånn at man må gjøre ALT på en gang, men begynne et sted. Det er ikke bare bare å skifte over fra noe man kan og vet eller produkter man har brukt i mange år heller.. vi forstår det veldig godt.

Coctail effekten.

Det kan være mye å sette seg inn i og mye å forstå og vi har lyst å hjelpe kunder og følgere til en renere hverdag, en sunnere hud og en genererell helse og velvære- og ivareta miljøet også. Vi har sett så gode resultater av naturlige og økologiske merker, og opplever det hver dag selv også. Det er mange merker som har gjort sin “kategori” renere, og selv om de ikke er 100% naturlige, kan de være 98% naturlige, og det er mye bedre enn 2% synes vi. Og det er kombinasjonene og mengden av stoffer vi utsettes for og den “berømte coctaileffekten” man også bør tenke på, og som vi kan redusere ved å velge flere naturlige produkter i hverdagen vår.

Vi skal snakke mye om dette fremover, så følg oss gjerne både her på bloggen eller i sosiale medier. Meld deg på nyhetsbrevet vårt, så skal vi holde deg både informert og oppdatert. 

Klem fra Åse

LAGT I HANDLEKURVEN