OFTE STILTE SPØRSMÅL – FAQ

OM KARMA.NO

Karma.no er en norsk nettbutikk som selger hudpleieprodukter, sminke, hårpleieprodukter, kropp- og velværeprodukter og tilbehør.

Dersom du ikke finner svar på spørsmålene dine nedenunder, må du gjerne ta kontakt med oss på Karma.no eller ringe oss på kundeservicetelefon 45 69 35 27. Dersom det gjelder en ordre, husk å oppgi ordre-ID. Det gjør det lettere for oss å identifisere både deg og produktene det gjelder.

Hvem er Karma.no?

Karma.no er opptatt av naturlige, aktive ingredienser, som gir en bedre hud, både for ansikt og kroppen, innvendig og utvendig. Sunn sminke, velværeprodukter, oljer og gode hårprodukter er også viktig for en god følelse, både for kropp og sjel. Vi sender ut ordrer med Bring.no (Posten) og har rask levering. Vi har lager og showroom på Frogner i Oslo.

Er det trygt å handle på Karma.no?

Ja, det er helt trygt å handle på Karma.no. Vi er en norsk nettbutikk (org. nummer 919281227). All betalingsinformasjon blir kryptert og sendes til vår betalingsinnløser, Klarma AB, som er en av de mest anerkjente og sikre betalingsinnløserne i Europa.

Har Karma.no fysisk butikk?

Vi har en fysisk butikk som er tilknyttet lageret og kontoret vårt. Butikken er åpen mellom kl. 11 – 16 på hverdager, men vi er der stort sett fra 9 – 16.30 på hverdager. Du kan avtale henting av ordre der og du kan også handle der.

Åpningstider:

Karma.no er åpent 24/7 og du kan handle når som helst på døgnet, hele uken. Vi har lager og consept store i Vestheimgata 2, inngang Lambrechts’ gate i Oslo. Denne butikken er åpen mellom kl 11 – 16 på hverdager, men vi er der stort sett fra 9 – 16.30. Vi har varer på display og du kan hente ordren din der etter avtale og du kan også handle der.

Er produktene trygge, ferske og holdbare?

Ja, alle produktene våre er trygge og av god kvalitet. Vi importerer de fleste merkene direkte fra produsenten og har ellers leveranser fra Norge og svenske leverandører. Du har sikkert hørt om parallellimport, som mange store aktører driver med? Det er kjent at mange av disse store aktørene kjøper opp restlagre og bulkleveranser, og større partier, som de selger, ofte som restpartier, til en del aktører. På slike varer kan ofte sporing blir slettet og de kan stå uovervåket i containere og i mindre egnede lagerlokasjoner. Dette kan påvirke kvaliteten på produktene negativt. Vi har ikke slike varer hos oss, og vi er veldig nøye med både oppbevaring og god kvalitet.

Et produkt kan selvsagt bli skadet under transport enten til oss eller fra oss til deg. Dersom du opplever det og at produktet har forringet kvalitet, må du ta kontakt med oss, slik at vi kan erstatte varen din. Dersom vi ikke har flere av den varen igjen på lager, finner vi en erstatning eller krediterer ordren din. Ta uansett kontakt, så finner vi ut av det!

HJELP TIL Å FINNE PRODUKTER

Du finner fram til produkter ved å klikke deg inn fra toppmenyen via kategoriene og benytte filtrene på kategorisidene. Du kan også benytte søkefeltet øverst på siden og skrive inn navnet på produktet, kategorien eller bloggen du leter etter. Kanskje du ser noe lekkert på forsiden også? Det er aller korteste vei til godbitene!

Jeg finner ikke produktet jeg leter etter.

Dersom du vet navnet på et produkt og du ikke finner det, kan du bruke SØK-feltet øverst på siden, (midt på siden, helt øverst) og se om det kommer opp. Du kan også søke etter varemerket. Dersom produktet ikke kommer opp ved søk, kan det skyldes at det ikke lenger er i salg eller har gått ut av produksjon/sortimentet.

Kan dere hjelpe meg finne ett eller flere produkter?

Dersom du trenger hjelp til å finne produkter, vil vi selvsagt hjelpe deg. Send oss en mail på aase@karma.no. Dersom det er helg eller helligdag, eller sent på kvelden, kan det gå til neste virkedag før du får svar. Sjekk gjerne om “chatten” vår er aktiv, da er vi online og kan svare på kort tid. Du kan også ringe oss på kundeservicetelefon: 45 69 35 27.

Du kan også fylle ut kontaktskjemaet vårt, så får du svar på e-post. Husk at vi i perioder har mye pågang, og da kan det ta opptil et par dager før du får svar på litt større henvendelser. Vi varer grundig på spørsmål om hudpleie f.eks.

Hvordan holder jeg meg oppdatert på kampanjer og tilbud, og bli tilsendt rabattkoder?

Dersom du ønsker å vite om aktuelle kampanjer, rabattkoder og tilbudanbefaler vi at du melder deg på nyhetsbrevet vårt. Husk å legge oss til i kontakter, så nyhetsbrevet kommer frem til deg.

BESTILLING

Vi har jobbet med å legge til rette nettbutikken slik at det skal være enkelt og hyggelig å handle hos oss. Du kan lese mer om kjøpsprosessen under. Hvis det er noe du opplever som tungvint i nettbutikken vår, blir vi veldig glade om du sender oss en e-post om det! Tilbakemeldinger fra kundene våre er gull verdt for oss, og gjør at vi kan justere oss og bli enda bedre 🙂

Hvordan legger jeg inn en ordre?

Når du ønsker å kjøpe et produkt, trykker du “legg i kurv”. Når du er ferdig å finne produkter, trykker du på handlekurven øverst på siden. Der vil du finne veiledning til neste steg i kjøpsprosessen. Du må fylle ut navn, adresse, mobil og e-post (husk å kontrollere at dette er korrekt utfylt). I tillegg må du velge både bosted- og leveringsadresse, (om disse er forskjellige). Sjekk at antall varer er riktig. Dersom du har en rabattkode eller gavekort, kan du benytte det her.

Dersom det er første gangen du handler i en nettbutikk som har Klarna som betalingsinnløser, kan det være du må fylle ut personnummeret ditt. Dette må være knyttet til din registrerte bostedsadresse for at Klarna skal kunne godkjenne deg for fakturabetaling. Merk at du alltid vil kunne betale med kort.

Jeg har problemer med å legge et produkt i handlekurven.

Dersom du ikke får lagt produktet i handlekurven, sjekk at det er på lager først. Prøv deretter å refreshe nettleseren din eller åpne et nytt “privat vindu”. Du kan også prøve en annen nettleser. Dersom det ikke fungerer da, kan du sende oss en e-post på karma@karma.no

Hvorfor fungerer ikke rabattkoden på Karma.no?

Alle rabattkoder har en tidsbegrensning, og er kun gyldig i en liten periode, så det kan være den har gått ut. Det kan også være at du skriver den feil, sjekk at den stemmer med det du har fått oppgitt. Rabattkodene er også ofte betinget til at de kun gjelder ordinære varer, eller noen utvalgte produkter, merker eller kategorier. Sjekk at varene du tilfredsstiller disse betingelsene. Et tips er å melde seg på nyhetsbrevet vårt, der pleier vi ofte å sende ut unike rabattkoder!

Hvordan bruker jeg en rabattkode?

Du skriver inn rabattkoden i utsjekken, når du skal betale. Du skriver den inn og oppdaterer knappen og den vil bli registrert, så lenge du har en gyldig rabattkode.

Kan jeg bruke flere rabattkoder på samme bestilling?

Nei, det er kun en rabattkode som kan brukes per ordre.

Hvordan kjøper jeg gavekort hos Karma.no?

Du trykker på gavekortet og velger summen du ønsker å gi bort, og fyller ut navnet til vedkommende og e-postadressen vi skal sende det til. Link til gavekortet finner du blant annet her. Dersom du ønsker å skrive det ut selv og gi det til en heldig mottaker, kan du skrive deg selv som mottaker. Du vil få gavekortet tilsendt når ordren blir gjennomført hos oss.

Hvordan benytter jeg et gavekort fra Karma.no?

Dersom det står ikke på lager, er vi dessverre utsolgt akkurat nå. Du kan trykke på “varsle meg”, så får du beskjed på e-post når produkter er på lager igjen. Ta gjerne kontakt med oss for å finne et alternativt produkt.

Har Karma.no gratis vareprøver?

Vi gir ut gratis vareprøver på alle ordrer, i varierende antall, avhengig av hva vi har på lager til enhver tid. Men alle ordrer får vareprøver. Vi får mange henvendelser om vi kan sende vareprøver til kunder før de eventuelt kjøper varen. Det kan vi dessverre ikke gjøre, p.g.a. store kostnader. (Det koster en del penger å sende ut varer i Norge, så selv om vi har lyst kan vi dessverre ikke gjøre det.)

Hvordan får jeg gratis frakt?

Du får gratis frakt når du handler over kr 300,-

Har karma.no en kundeklubb eller bonusordning?

Vi har ikke det i dag, men det kommer snart! Dersom du melder deg på nyhetsbrevet vårt, vil du hver uke få unike tilbud, som kun kommuniseres i nyhetsbrevet. Det kan for eksempel være rabattkoder. I tillegg til giveaways og konkurranser. Meld deg på her, så vil du også få informasjon når Karmaklubben er oppe og står snart!

Har ordren min gått igjennom?

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post når du har gjennomført kjøpet. Dersom du ikke mottar e-posten kan det være at du har skrevet feil e-postadresse. (Dersom du er registrert kunde, kan du sjekke ordren din og se om den er riktig). Husk å sjekke spamfilteret i din e-postleser. Ofte kan man få e-poster fra bedrifter direkte i spamfilteret /søppelposten, så husk å godkjenne oss som en trygg avsender / legg oss til din kontaktliste. Dersom du ikke finner ordrebekreftelse, kan du ta kontakt med oss på karma@karma.no.

Kan jeg endre på ordren min?

Du kan ikke endre ordren din etter at den er gjennomført og sendt ut. Men ta kontakt med oss om du ønsker å gjøre endringer, så kan vi forhåpentligvis hjelpe deg. Vi kan ikke legge til varer, da vi ikke kan trekke mer penger enn det du har godkjent, men vi kan ta bort en vare, dersom du ønsker det. Men husk, dette kan kun gjøres om vi får beskjed, før varen er pakket eller sendt ut.

Kan jeg endre adressen på ordren min?

Dersom du har skrevet feil adresse, bør du ta kontakt med oss så fort du kan, så vi ikke sender ut feil, og varen ikke blir levert. Det vil ta lang tid før vi får den i retur og vi sender ikke ut pakker to ganger, om kunden har skrevet feil adresse. Da må vi vente til i får den i retur, noe som kan ta opptil 3- 4 uker.

Kan jeg kansellere en bestilt ordre?

retur- og angrerettskjema her.

Er det trygt å handle på Karma.no?

Ja, det er helt trygt å handle hos Karma.no. Vi er en norsk nettbutikk (med SSL-sertifikat (SSL er forkortelse for Secure Socket Layer) og har en betalingsinnløser, Klarna AB, som er en av Skandinavias største og mest kjente betalingsinnløser. De tar sikkerheten på alvor. Vi har ikke tilgang til din personlige betalingsinformasjon. Den sendes krypert til Klarna, og vil ikke kunne oppgis fra oss.

Vi vil aldri selge dine data til tredjepart. Vi oppbevarer dine data i henhold til GDPR, og du kan få innsikt i din informasjon enten ved å opprette konto, eller ved å ta kontakt med oss. Se ellers vår personvernpolicy, som er i henhold til norsk lov.

Lønner det seg å registere en konto på Karma.no?

Du trenger ikke være registrert for å handle på Karma.no, men dersom du registrerer deg, kan du se din ordrehistorikk. Dessuten kan du enkelt endre leverings- og fakturaadresse og annen personlig informasjon.

Hvorfor har jeg ikke mottatt ordrebekreftelse?

Dersom det står ikke på lager, er vi dessverre utsolgt akkurat nå. Du kan trykke på “varsle meg”, så får du beskjed på e-post når produktene er på lager igjen. Ta gjerne kontakt med oss for å finne et alternativt produkt.

Kan jeg utsette betalingen på min faktura?

Ja, men du må ta kontakt med vår betalingsutløser, som er Klarna. Der kan du usette fakturaen i 2 måneder eller få delbetaling.

Kan jeg endre betalingsmåten?

Du kan velge å betale med faktura eller kort, før du gjennomfører kjøpet. Etter at du har gjennomført kjøpet, kan du ikke endre betalingsmåte hos oss, men dersom du har valgt fakturabetaling og ønsker å betale med kort, kan du gå til klarna.no og logge deg på. Der kan du betale med både vipps og kort.

Hvor lang tid tar det før jeg får ordren min?

Vi bruker Posten / Bring som distribusjonspartner og vi følger deres åpningstider. Vi pakker og sender ut ordrer hver virkedag og pakker stort sett frem til kl. 16:00 hver dag, så hvis du bestiller før det, vil ordren din stort sett sendes ut samme dag. Normalt sett tar det 2-4 virkedager. Noen ganger får du pakken allerede dagen etter bestilling.

Jeg har glemt passordet mitt!

Trykk på “Mistet passordet ditt?“, og du får tilbakestillingsinstrukser på e-post.

UTSENDELSE OG SPORING AV ORDRE

Vi pakker ordre frem til ca. kl. 16:00 og sender ut varene med Posten/Bring. Les mer nedenunder dersom du ikke har mottatt varene dine i løpet av 4 dager etter utsendelse fra oss.

Jeg har ikke mottatt ordren min.

Dersom du ikke har mottatt din ordre innen 4 virkedager, kan du ta kontakt med oss på karma@karma.no. Husk å sende med ORDRE-ID og fullt navn.

Jeg har betalt varen, men ikke mottatt ordren.

Når du legger inn en bestilling, vil summen på ordren blir reservert på kontoen din. Pengene har altså ikke gått ut av kontoen, men beløpet blir reservert noen dager. Dersom vi ikke har varen på lager, og ordren ikke blir gjennomført, vil summen føres tilbake til din konto.

Vi trekker ikke summen fra kontoen eller aktiverer faktura, før ordren blir sendt ut. Dersom du ikke har mottatt ordren innen en uke, kan du ta kontakt med oss, så sjekker vi opp i det.

Kan jeg spore ordren min?

Du får sms når ordren din er klar for levering enten i din postkasse eller med hentelapp. Vi har sporing på pakkene, så ta kontakt med oss om ordren er forsinket, så finner vi ut av det.

Jeg finner ikke ordren i min konto?

Det kan være du har skrevet noe feil i e-postadressen da du bestilte. Ta kontakt med oss, så kan vi sjekke dette for deg. E-post: karma@karma.no eller ring
45 69 35 27.

Jeg har ikke fått sms eller e-post om levering.

Har du fått ordrebekreftelse, skal varen din være på vei til deg. Men om du får sms eller melding om levering innen 4-5 virkedager, kan det være at du har oppgitt feil mobilnummer eller e-postadresse, og da kommer ikke beskjeden frem til deg.  Ordren vil likevel komme frem.

Dersom du har fått ordrebekreftelse og melding om at ordren er gjennomført og ikke mottar ordren, må du ta kontakt med oss på karma@karma.no. Husk å oppgi ORDRE-ID og fullt navn.

Hva gjør jeg når jeg har fått varen men ikke faktura?

Dersom du ikke har fått faktura, må du først og fremst sjekke spam-filteret / søppelposten din. E-post fra bedrifter oppfattes som “spam” av e-postprogrammene. Beste måten å sikre at du mottar ordrebekreftelsen på er å legge oss til din kontaktliste og merke oss som trygg avsender.

Hvor sender dere ordrer fra?

Vi sender ordrer fra lageret vårt i Oslo.

Sender dere til andre land?

Per i dag sender vi kun til fastlandet i Norge. (NB! Ikke Svalbard.)

Vil det tilkomme moms eller toll på ordren min?

Nei, alle priser på nettsiden er oppgitt inkludert merverdiavgift (MVA).

Hva koster frakten?

Frakten koster 39 kroner – og er gratis for ordrer over 300 kroner.

Hvordan vil jeg motta pakken?

Dersom pakken er innenfor din postkassestørrelse, får du den som pakke i postkasse. Dersom postkassen er full eller pakken ikke får plass i postkassen, vil den sendes til nærmeste postutlevering og du vil få hentelapp.

Hva skjer om jeg ikke henter pakken min?

Dersom du ikke henter pakken på posten, og den blir sendt i retur til oss, vil vi belaste deg inntil 250 kroner for å dekke våre kostader med utsendelsen. Resten vil bli kreditert din ordre

Kan jeg endre betalingsmåten?

Ja, du kan velge “hente selv” når du betaler. Vi vil da sende deg en sms når ordren er pakket og klar for henting, og du kan avtale henting på det nummeret du får oppgitt. Vi har åpent mellom 10 – 16 på hverdager, men kan avtale henting utover det.

Hva gjør jeg om jeg har fått ny adresse / oppgitt feil adresse?

Da må du si fra til oss så fort du kan: Dersom varen din er sendt ut til feil adresse, vil du måtte vente mye lenger på å få varen din, fordi vi må vente på å få den i retur. Hvis vi får beskjed av deg før den sendes fra oss, kan vi rekke å endre adressen, slik at den blir sendt riktig. Så lenge vi har sendt ut til den adressen som er oppgitt og ordren blir registrert som utlevert, har vi i utgangspunktet oppfylt vår forpliktelse på din ordre.

REKLAMASJON OG RETURER

våre returbetingelser her.

Kan jeg angre på kjøpet mitt?

Ja, du har etter norsk lov 14 dagers fri angrerett. Dersom du ønsker å returnere varen, kan du ta kontakt med oss og opprette en retursak. Husk at varen må være uåpnet og ikke brukt. Etter loven må en vare som returneres kunne videreselges, og for intimvarer (som kosmetikk kommer under) kan de ikke være åpnet p.g.a hygieniske årsaker. Emballasjen skal heller ikke være brutt. Du kan altså bare angre på kosmetiske varer så lenge de er 100 % intakt, ikke brukt og emballasjen ikke brutt. Du kan laste ned retur- og angrerettskjema her. Dette må du sende sammen med den returnerte ordren.

Hvordan returnerer jeg en vare / ordren min?

Dersom du ønsker å returnere en vare/ordren din, kan du ta en titt på nettsiden med våre returbetingelser. Der kan du også fylle ut et returskjema. Eventuelt kan du skrive til oss på karma@karma.no.

Husk at returen må merkes ordre-ID og fullt navn, så vi vet hvem den kommer fra.

Du kan laste ned retur- og angrerettskjema her, som du må sende sammen med den returnerte ordren.

Hva gjør jeg om det er feil på et produkt eller om pakken er skadet?

karma@karma.no, sånn at vi får avklart hva som har skjedd og få ordnet opp i det. Dersom varen er skadet, skal du fylle ut skadeskjema på posten. Du kan laste ned retur- og angrerettskjema her, som du må sende sammen med den returnerte ordren. 

Hvordan reklamerer jeg på et produkt?

Da kan du sende oss en epost på karma@karma.no, sånn at vi kan finne ut av hva som er feil og evt erstatte varen eller kreditere den for deg.

Må jeg betale for retur av varen?

Du har 14 dagers angrerett på ordren din. Dersom du angrer deg og ønsker å returnere varen, må du selv betale for det. Vi forbeholder oss retten til å beholde opptil 250 kroner for de utgiftene vi har hatt på håndtering og pakking. Dersom det er feil på varen og det er en reklamasjon, betaler vi selvsagt returen.

BRUK OG OPPBEVARING AV PRODUKTER

Nedenfor får du noen tips om hvordan du best mulig tar vare på hud- og hårpleieprodukter kjøpt hos Karma.no. Husk at du alltid kan sende oss en mail med spørsmål om det du lurer på, så kan vi gi deg ytterligere råd og anbefalinger.

Hvordan bruker jeg produktene jeg har kjøpt?

Dersom du har spørsmål om hvordan produktene brukes, kan du søke opp produktet på karma.no (øverst på midten). Det står bruksanvisning på alle produktene, som sier litt om hvordan du skal bruke dem. Dersom du fremdeles lurer på dette, kan du sende en epost til karma@karma.no eller ringe kundeservicetelefonen vår på nr. 45 69 35 27, så hjelper vi deg gjerne!

Hvordan oppbevarer jeg produktene?

En generell regel er å oppbevare skjønnhetsprodukter på et mørkt, tørt og ikke for varmt sted. Husk å lukke produktene (korker og topper) godt, så det ikke kommer luft inn i produktet. Luft vil forringe produktet raskere. Produkter som du bruker sjelden, kan du gjerne oppbevare i kjøleskapet, da holder de enda lenger.

Hvor holdbare er produktene jeg har kjøpt?

Holdbarheten på produkter varierer med produktene, og det står som regel en holdbarhetsdato på produktet eller et tegn som sier hvor lenge produktet er holdbart etter åpning. Produkter som oppbevares riktig, holder lenger enn de som oppbevares varmt eller med åpne lokk eller topper. Dersom du kjøper et produkt du ikke ønsker å bruke med en gang, kan det lønne seg å oppbevare det kjølig, uåpnet og mørkt. Da holder det seg lenger. Men det skal ikke fryse, det vil stort sett alltid ødelegge produktet.

ANNET 🙂

Her samler vi opp spørsmål som ikke havner under de andre kategoriene. Ser du feil på nettsiden som du vil melde fra om? Vil du melde deg av Karmas nyhetsbrev – eller er du kanskje en influenser som vil samarbeide med oss? Les mer om de ulike punktene under.

Hvorfor ser nettsiden rar ut / noe fungerer ikke?

Dette kan skje fra tid til annen: Det kan være at du har mye gammel informasjon (cookies og temp filer) liggende i nettleseren din. Vi anbefaler at du legger ned nettleseren din, casher/restarter den, for så å prøve igjen. Du kan også prøve en annen nettleser, ofte ser det ok ut der. Dersom det ikke ordner seg eller du ikke vet hvordan du casher siden, kan du ta kontakt med oss på karma@karma.no eller ringe 45 69 35 27.

Vi er for øvrig veldig takknemlige om du melder fra om feil du ser på nettsiden slik at vi kan rette opp i dem!

Hvordan melder jeg meg av nyhetsbrevet?

Det var synd, men hvis du vil melde deg av, kan du trykke på linken nederst i nyhetsbrevet, hvor det står “meld meg av”, så blir det gjort automatisk. Dersom du ikke finner denne lenken, kan du sende oss en mail på karma@karma.no og vil kan gjøre det for deg.

Jeg er influencer – kan jeg samarbeide med dere?

Du har altså en Instagram-konto / blogg / snapp / You tube-kanal osv. med en del følgere? Så hyggelig at du ønsker å samarbeide med oss! Vi samarbeider med flere influencere, og ønsker at du sender oss en e-post og forteller om deg selv, hva du er opptatt av og hvilken målgruppe/følgere du har. Vi ønsker å se ditt medium, om det er instagram, snap, youtube, tik tok o.l., så send gjerne linker til din/dine medier. Vi ønsker også å se hvem dine følgere er (alder, kjønn, nasjonalitet, interesse osv.).

Si også gjerne hva du ønsker å teste ut og fronte fra oss. (Vi er i ferd med å utvikle en bedre tjeneste for dette, men enn så lenge, send oss en e-post, så får du svar fra oss ganske kjapt.)

Har dere ledig jobb i Karma.no?

Vi har behov for folk i flere stillinger og vil utlyse dette snart. Vi ser i utgangspunktet etter initiativrike, engasjerte og driftige mennesker, som har lyst å jobbe i en nettbutikk. Du kan enten ha lyst å lære deg drift av nettbutikk, grafisk design eller elsker hudpleie, sosiale medier og har lyst å jobbe med å influencere og media, og ikke minst by på deg selv i våre egne sosiale medier. Ta kontakt med aase@karma.no.